Door de recente lockdowns bleef het lang onzeker in welke hoedanigheid het door kon gaan, maar inmiddels is in China shopping festival 6.18 in volle gang. 6.18 – verwijzend naar de datum 18 juni – is na ‘Singles Day’ op 11 november het grootste shopping festival van China en kan worden vergeleken met het Amerikaanse Black Friday. Elk jaar lanceren bedrijven op 18 juni nieuwe lijnen en innovatieve producten, die via de pre-sale weer veelbelovende verkoopcijfers opleveren. De Chinese economie heeft het zwaar gehad tijdens de lockdowns, en dat heeft veel bedrijven de nodige obstakels bezorgd, schrijft Alibaba in het artikel ‘Retailer Reboot: Alibaba Lends Merchants Helping Hand Ahead of 6.18’.
- Het Nederlandse babyvoeding-merk Nutricia zag de logistieke kosten meer dan verdubbelen toen Hongkong begin 2022 opnieuw in lockdown ging. Om de voorraad toch op peil te houden voor 6.18 sloeg Nutricia haar producten op in verschillende pakhuizen op het Chinese vasteland, in plaats van in de ‘internationale hub’. James Liu, Nutricia’s Tmall-partner, verwacht op deze manier dit jaar 20% meer omzet dan vorig jaar.
- Veel startups worstelen met de cashflow tijdens een enorm shopping festival als 6.18: ze verkopen voor miljoenen aan producten, maar het geld laat vervolgens lang op zich wachten. Dit jaar krijgen de bedrijven die hun producten tijdens de pre-sale hebben verkocht via Alibaba-platforms hun geld direct binnen in plaats van na 15 dagen, wat vooral voor mkb’ers een grote hulp is.
- Leveringsproblemen zijn vervelend en kunnen klachten en slechte reviews opleveren, die desastreus kunnen zijn voor mkb’ers. Om dit tijdens 6.18 te beperken bieden platforms als Tmall van Alibaba bedrijven de mogelijkheid alle problemen en klachten op hen af te schuiven. Zo hoeven bedrijven niet bang te zijn voor een slechtere rating door externe factoren waar ze zelf geen enkele invloed op hebben.