Paccar . is een wereldleider in het vervaardigen en ontwerpen van ultramoderne lichte, middelzware en zware commerciële vrachtwagens. Het bedrijf distribueert ook aftermarket-componenten en onderdelen voor gerelateerde bedrijfsvoertuigen, waaronder vrachtwagens, op de wereldmarkt. Paccar . haalde 78,2 procent van haar inkomsten uit de verkoop van vrachtwagens, operationele leases en verlengde garanties, en 21,4 procent uit onderdelen en inkomsten via dealerdiensten gedurende het kwartaal dat eindigde op 31 maart 2021.
In termen van geodiversificatie haalde het bedrijf het grootste deel van zijn vrachtwageninkomsten uit respectievelijk Noord-Amerika, Canada en de VS (60,4 procent), Europa (26,6 procent) en de rest uit Zuid-Amerika, Mexico, Australië enz. P >
Paccar . rapporteerde een omzetstijging van 13,4 procent in 2021, doordat de economische groei de winst stimuleerde tot $ 5,85 miljard en de consensusschattingen met een respectabele $ 630 miljoen overtrof. Bovendien kwamen de niet-GAAP-inkomsten uit op $ 1,35 per aandeel, 9 cent meer dan de consensusschattingen.
Dat is voornamelijk te wijten aan het feit dat de bestellingen van klasse 8-vrachtwagens in de VS en Canada in het eerste kwartaal met bijna 300 procent zijn gestegen, waarbij het vrachttonnage samen met de economie van de Verenigde Staten explodeerde. Volgens marktanalisten is dit een langetermijntrend en heeft BMO Capital het koersdoel van Paccar . verhoogd met een zinvolle opleving van de markt voor bedrijfsvoertuigen in 2021, in een trend die tot 2024 zou kunnen duren. Marktanalisten waren ook van mening dat de snelgroeiende winstgevendheid van het bedrijf de waardering van het aandeel verder zou kunnen verkleinen en een beter toegangspunt op de weg zou kunnen bieden. Paccar . verhoogde zijn driemaandelijkse dividend met 6,3 procent tot $ 0,34 per aandeel, wat neerkomt op een termijnrendement van 1,45%.
Het dividend is betaalbaar op 2 juni 2021 aan aandeelhouders die geregistreerd zijn vanaf 12 mei 2021.