Geschreven door eToro’s marktanalist Jean-Paul van Oudheusden
Na de publicatie van nieuwe kwartaalcijfers gisterenavond nadert Broadcom met rasse schreden de exclusieve club van bedrijven met een beurswaarde van meer dan $1 biljoen, als elfde bedrijf ooit. Mocht het zover komen, dan is Broadcom na Nvidia en TSMC de derde semiconductor-specialist die deze mijlpaal bereikt. De cijfers over het meest recent fiscale kwartaal waren niet bijzonder, de vooruitblik naar 2025 was dat wel. CEO Hock Tan kondigde aan twee nieuwe hyperscalers aan het klantenbestand toe te gaan voegen voor op maat gemaakte AI-chips. Eén van die klanten is zeer waarschijnlijk Apple . Speculatie daaromtrent zette het aandeel Broadcom in de nabeurshandel van Wall Street 14% hoger.
Broadcom , Nederland, locatie Bunnik
Broadcom zag de AI-gerelateerde omzet in de afgelopen drie maanden met 220% toenemen tot $12 miljard. Daar waar Nvidia heer en meester is op het gebied van ‘alleskunner-chips’, concentreert Broadcom zich op chips die geschikt zijn voor specifieke toepassingen. Het bedrijf noemt die XPU’s en onderscheidt zich daarmee van de GPU’s van Nvidia . De chips zijn kleiner, goedkoper, energiezuiniger en voeren de specifieke taken sneller uit. Nvidia is dit jaar ook gestart met de ontwikkeling, maar Broadcom loopt voorop.
Alphabet , Meta en ByteDance, het moederbedrijf van TikTok, worden verondersteld de grootste afnemers te zijn van XPU’s. Apple koopt bij Broadcom eenvoudigere chips voor onder andere WiFi en bluetooth, maar neemt binnenkort de productie daarvan in eigen beheer. Met de aankondiging van Tan tijdens de toelichting voor analisten lijkt Apple nu te worden toegevoegd aan de AI-klantenlijst. Dat onderstreept de status van Broadcom als marktleider.
De presentatie van Broadcom droeg duidelijk bij aan het positieve sentiment rondom AI-investeringen. De meeste chipaandelen gingen in de slipstream mee omhoog op basis van verwachtingen. Groeipercentages zoals die van Nvidia eerder en van Broadcom stimuleren ongetwijfeld andere bedrijven om hard door te werken en een graantje mee te pikken. Hoe meer concurrentie er is tijdens de AI-race, hoe beter het is voor de groei van de markt. Belangrijk is het besef dat er, zoals bij elke race, ook hier winnaars en verliezers zullen zijn.