-Aandelen van Duitse automakers daalden 21% sinds 2014, met Volkswagen (VW) als grootste verliezer
- De 15 grootste automakers ter wereld stegen gezamenlijk 22% in het afgelopen jaar en 105% in de afgelopen tien jaar
- De beurswaarde van het Japanse Toyota groeide met 232% in het afgelopen decennium, waarmee het veel beter presteert dan VW
- BMW , Mercedes-Benz en Porsche presteren beter dan EV-koplopers Tesla en BYD
24 mei 2024 - Duitse automakers zijn de paradepaardjes van Europa’s grootste economie, maar verliezen marktaandeel en leveren een lager rendement op voor beleggers dan hun internationale concurrenten, zo blijkt uit nieuw onderzoek van handels- en beleggingsplatform eToro.
Het onderzoek van eToro volgt de prestaties van ’s werelds top 15 autofabrikanten en laat zien dat de Duitse beursgenoteerde automakers (Mercedes-Benz Group, BMW , Volkswagen en Porsche) al tien jaar in waarde dalen. Deze groep zag gezamenlijk een koersdaling van -9% in het afgelopen jaar en -21% in de afgelopen tien jaar. De top 15 autofabrikanten daarentegen, inclusief deze vier Duitse beursgenoteerde merken, steeg met 22% in het afgelopen jaar en 105% in de afgelopen tien jaar.
In China, ’s werelds grootste automarkt, zien de belangrijkste Duitse autofabrikanten hun leveringen dalen en kunnen ze lokale concurrenten maar moeilijk bijbenen. VW werd eind 2022 ingehaald door het Chinese BYD als het best verkochte lokale merk, terwijl het marktaandeel in China vorig jaar daalde tot 14,5% van 19,3% in 2020.1 Ondertussen slonken ook de leveringen van Mercedes-Benz in China voor het derde jaar op rij met -2% in 2023.2 De leveringen van Porsche in China daalden vorig jaar ook met 15%.3
Duitse autofabrikanten lieten ook een ondermaatse prestatie zien in het EV-segment ten opzichte van de Amerikaanse en Chinese EV-concurrenten Tesla en BYD. In de afgelopen tien jaar steeg de aandelenkoers van Tesla met 1229% en die van BYD met 374%. Tesla heeft 19,9% van de wereldwijde EV-markt in handen, terwijl VW als naaste Duitse concurrent slechts 4,8% in handen heeft.4 China's EV-markt wordt voor 84% gedomineerd door lokale fabrikanten. Duitse automerken hebben slechts 5% marktaandeel.5
eToro’s marktanalist Jean-Paul van Oudheusden: "De wereldwijde beursgenoteerde auto-industrie is nog nooit zo verdeeld geweest. De veelgeprezen Duitse auto-industrie heeft te maken met ongekende concurrentie op het gebied van prijzen en technologie. Binnen Europa houden veel consumenten langer vast aan oudere modellen of kiezen ze ervoor om autoloos te worden. Ondertussen ontwikkelen Amerikaanse, Chinese en Indiase concurrenten goedkopere modellen en voeren ze het EV-segment aan, waardoor de marktpositie van Duitse autofabrikanten wordt bedreigd.
Daarnaast speelt de prijzenoorlog. De VS heeft de invoerrechten op Chinese auto’s verhoogd naar 100%. De EU komt uiterlijk op 5 juni met een verhoging – de markt verwacht 30%. China heeft aangekondigd om als represaille ook 25% te gaan heffen op auto’s die van buiten China komen.”
De traditionele wereldwijde concurrenten doen het ook beter dan de Duitse beursgenoteerde automerken. Het Japanse Honda zag zijn aandelenkoers met 50% stijgen in de afgelopen 12 maanden en met 64% in de afgelopen tien jaar. Toyota steeg het afgelopen jaar met 95% en met 232% in de afgelopen tien jaar.